Pages

Apakah Allah punya tangan ?

Sekte Islam Yang Mana Yang Benar?
Islam sudah terpecah belah menjadi banyak.
Ulama juga terpecah belah menjadi banyak.
Pemuda dan Pemudi kalau tidak belajar dari bermacam
macam ulama, bisa salah mengamalkan Islam.
Saya anjurkan banyak belajar dari Timur ke Barat dan dari Utara ke Selatan.

.بِسۡمِ ٱللهِ ٱلرَّحۡمَـٰنِ ٱلرَّحِيمِ
In the name of God, the Most Gracious, and the Most Merciful.
Assalamu'alaikum wr wb.
Harapan saya semoga anda semua diberi kesehatan, kebahagian dan keberkahan rezeki yang berlimpah dimana saja anda berada, sukses semuanya. Semoga anda 

mendapat inspirasi tafsiran maju / modern zaman kini. Amiin.

بِسۡمِ ٱللهِ ٱلرَّحۡمَـٰنِ ٱلرَّحِيمِ
كُنتُمۡ خَيۡرَ أُمَّةٍ أُخۡرِجَتۡ لِلنَّاسِ تَأۡمُرُونَ بِٱلۡمَعۡرُوفِ وَتَنۡهَوۡنَ عَنِ ٱلۡمُنڪَرِ وَتُؤۡمِنُونَ بِٱللَّهِ‌ۗ وَلَوۡ ءَامَنَ أَهۡلُ ٱلۡڪِتَـٰبِ لَكَانَ خَيۡرً۬ا لَّهُم‌ۚ مِّنۡهُمُ ٱلۡمُؤۡمِنُونَ 
وَأَڪۡثَرُهُمُ ٱلۡفَـٰسِقُونَ 

Muslim yang bijak saling nasehat menasehati dengan ikhlas.
Kamu adalah umat yang terbaik yang dilahirkan untuk manusia, menyuruh kepada yang ma’ruf, dan mencegah dari yang mungkar, dan beriman kepada Allah. Q.3:110.

Wisdom Nabi Daud as.
Orang bijak berilmu kalau ditegur/dingatkan berterimakasih dan bersyukur, tapi orang bodoh dan sombong marah dan benci.
Dan tetaplah memberi peringatan, karena sesungguhnya peringatan itu bermanfa’at bagi orang-orang yang beriman. (Q.51:55)

Yaa Allah lindungi aku dari tipu daya setan terkutuk.
"Ya Tuhanku, lapangkanlah untukku dadaku, dan mudahkanlah untukku urusan ku, dan lepaskanlah kekakuan dari lidahku, supaya mereka mengerti perkataanku.  QS 20:25-28.


APA MAKNA ALLAH MEMPUNYAI TANGAN, MATA, MUKA DAN MENYEBUT KITA ?

Sebagaimana Firman Allah dlm Al Quran;

KATA KAMI (WE)
Maka Kami berikan kepada orang-orang yang beriman di antara mereka pahalanya dan banyak di antara mereka orang-orang fasik. (Q.5:27).

Dan buatlah bahtera itu dengan pengawasan dan petunjuk wahyu Kami, dan janganlah kamu bicarakan dengan Aku tentang orang yang zalim itu; sesungguhnya mereka itu akan ditenggelamkan. (Q.11;37)

TANGAN ALLAH.
Bahwasanya orang-orang yang berjanji setia kepada kamu sesungguhnya mereka berjanji setia kepada Allah [1]. Tangan Allah di atas tangan mereka [2], maka barangsiapa yang melanggar janjinya niscaya akibat ia melanggar janji itu akan menimpa dirinya sendiri dan barangsiapa menepati janjinya kepada Allah maka Allah akan memberinya pahala yang besar. (Q.48;10) 

Maha Suci Allah Yang di tangan-Nyalah segala kerajaan, dan Dia Maha Kuasa atas segala sesuatu, (1) Yang menjadikan mati dan hidup, supaya Dia menguji kamu, siapa di antara kamu yang lebih baik amalnya. Dan Dia Maha Perkasa lagi Maha Pengampun. (Q.67;1) 

Maka Maha Suci [Allah] yang di tangan-Nya kekuasaan atas segala sesuatu dan kepada-Nyalah kamu dikembalikan. (Q.36:83)

WAJAH ALLAH

Dan tetap kekal Wajah Tuhanmu yang mempunyai kebesaran dan kemuliaan. (27) Maka ni’mat Tuhan kamu yang manakah yang kamu dustakan? (Q. 55:27)

Dan kepunyaan Allah-lah timur dan barat, maka ke manapun kamu menghadap di situlah wajah Allah. [1] Sesungguhnya Allah Maha Luas [rahmat-Nya] lagi Maha Mengetahui. (Q.2:115).

MATA ALLAH
"But construct an Ark under Our eyes and Our inspiration, and address Me no (further) on behalf of those who are in sin: for they are about to be overwhelmed (in the Flood)." (Q.11:37) 

Throw (the child) into the chest and throw (the chest) into the river: the river will cast him up on the bank and he will be taken up by one who is an enemy to Me and an enemy to him': but I cast (the garment of) love over thee from Me: and (this) in order that thou mayest be reared under Mine eye. (Q. 20:39).

Apakah Allah yang Maha Berkuasa dan parkasa bisa menjelma seperti manusia ?
Sudah tentu Allah bisa menjelma seperti manusia kalau Allah inginkan.
Atau apakah ada makna lain selain makna secara literlek?

Saya yakin sekali setiap Ulama akan mempunyai perbedaan2 tafsiran ayat ayat diatas itu.


++++++++


The Qur’an’s many verses that speak of God having anthropomorphic qualities (Face, Hands, Eyes, Side) must have an hidden meaning and esoteric interpretation – otherwise God actually resembles human beings.

The Qur’an literally says that God has a Face (wajh)which endures forever and is in every direction one turns (55:27, 2:215, 76:9, 2:272, 30:39); He has Hands (yad; ayd)that possess the dominion of all things and are the source of mercy and bounty (48:10, 67:1, 36:83, 4:64); He has Eyes (‘ayn; ‘uyun) under which Noah built the Ark and Moses was raised (11:37, 20:39, 23:27); He has a Side (janb) which some souls have neglected (39:56). The Qur’an further states that God comes with His angels in rows (89:22) and also comes with His angels within a canopy of clouds (2:210) on the Day of Judgment. Since God is not a physical human being and the Creator cannot possess the qualities, features or attributes of His creatures, it follows that all anthropomorphic descriptions of God found in the Qur’an must necessarily possess a hidden meaning beyond the literal meaning of these words. For example, the Qur’an says:
And to God belongs the East and the West. So whatever direction you turn there is the Face of God (wajh Allah). Indeed God is the Encompassing, the Knowing.
– Holy Qur’an 2:115
Sayyidna Nasir-i Khusraw explains how the literal interpretation of the above verse is utterly incoherent because it implies that God’s face is a physical container of vast space surrounding the Universe. Those who uphold the literal meaning of this and similar verses are in violation of the absolute unity of God and guilty of anthropomorphism:
To take the exoteric (zahir) interpretation of this verse, this world must be within God’s face, and that is vaster than the heavens, which form the uppermost sphere, and the entirety of the world is within His vast space; this must be God’s face, such that whichever way we turn our faces, the face of God must be there… Like the literalists, they profess adherence to the outer sense of the Book, for there is no ta’wil of the Book in their doctrine. Therefore, according to what they do teach, God possesses a right hand and a left hand, a face, an eye, and a side. And God moves from one place to another, as He says, ‘And your Lord and the angels come rank on rank.’ Nevertheless, these are all attributes proper to created beings. But this verse makes them not proclaimers of God’s oneness but rather, anthropomorphists.
Sayyidna Nasir-i Khusraw, (Between Reason and Revelation, tr. Eric Ormsby, 48-50)

No comments:

Post a Comment